Definitionen af ’læseforståelse’
er den proces, hvor eleven henter og konstruerer mening i en given tekst
(Sigrid Madsbjerg, Gode læsestrategier på mellemtrinnet). Når vi som lærere in
spe beskæftiger os med at udvikle en god læseforståelse fokuserer vi på samspillet
mellem læsestrategier, baggrundsviden og læsemotivation. Med tanke på det
senmoderne samfunds tendens til cross-over mellem forskellige men
allestedsnærværende skriftsprog, som fx chat, sms, blogging, emails er det
væsentligt at eleverne lærer at skelne mellem de forskellige stilarter og være
bevidste om de mulige strategier de kan benytte i forståelsen af hvad de læser.
Men først følger her en gennemgang af de forskellige begreber
vi arbejder med, når vi snakker læseforståelse:
Læseforståelsesstrategi
- er den arbejdsmetode vi altså benytter under
læsning, bevidst eller ubevidst. Når vi læser benytter vi os altid af vores
forforståelse. Ved ethvert møde med en tekst trækker vi på den baggrundsviden
og de erfaringer vi har og derfor varierer det også fra person til person hvad
den enkelte får ud af sin læsning.
Læsestrategier
- er teknikker for afkodning vi anvender i tilegnelsen
af det stof vi læser.
Læseforståelse
- er den proces hvor læseren ”henter og konstruerer mening i en tekst” (Gode læsestrategier på
mellemtrinnet). Grundlaget for overhovedet at kunne forstå en tekst må selv
sagt være at man kan afkode sproget, dvs. genkende ordene for at kunne sætte
dem i meningsgivende relation. Afkodningsfærdighed er forholdsvist væsentligt,
da forståelsen afhænger af, hvor tilstrækkeligt mange ord eleven kan afkode til
at danne en meningsgivende sammenhæng.
Formål med læsning
Ikke alle tekster læses ens. Der er stor forskel på om
vi orienterer os i en indkøbsseddel, skimmer nyheder i avisen, fordyber os i en
god roman eller modtager en sms fra en veninde. Læseforståelsesstrategien
afhænger af formålet med læsningen.
Læsemåder
- er selv sagt den måde vi læser en tekst på.
Læsemåderne er et udtryk for vores individuelle baggrundsviden og genrekendskab.
Det er afgørende for kagens tørhed at vi kan læse og afkode kageopskriften, det
er afgørende for mødetiden at vi har kunnet orientere os i bustiderne og ikke
mindst at vi forstår at fiktion er fiktion og ikke en nyhedsartikel der
repræsenterer en udlægning af virkeligheden…
Læseteknikker
- er de varierende metoder vi kan benytte os af når vi
læser. Den rigtige teknik lærer eleverne at læse bedre, orientere sig hurtigere
og at huske mere. Kendte læseteknikker inkluderer: skimning, punktlæsning,
nærlæsning og fragmentlæsning.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar