søndag den 14. april 2013

Læseforståelse - begrebsafklaring







Definitionen af ’læseforståelse’ er den proces, hvor eleven henter og konstruerer mening i en given tekst (Sigrid Madsbjerg, Gode læsestrategier på mellemtrinnet). Når vi som lærere in spe beskæftiger os med at udvikle en god læseforståelse fokuserer vi på samspillet mellem læsestrategier, baggrunds­viden og læsemotivation. Med tanke på det senmoderne samfunds tendens til cross-over mellem forskellige men allestedsnærværende skriftsprog, som fx chat, sms, blogging, emails er det væsentligt at eleverne lærer at skelne mellem de forskellige stilarter og være bevidste om de mulige strategier de kan benytte i forståelsen af hvad de læser.
Men først følger her en gennemgang af de forskellige begreber vi arbejder med, når vi snakker læseforståelse:

Læseforståelsesstrategi
- er den arbejdsmetode vi altså benytter under læsning, bevidst eller ubevidst. Når vi læser benytter vi os altid af vores forforståelse. Ved ethvert møde med en tekst trækker vi på den baggrundsviden og de erfaringer vi har og derfor varierer det også fra person til person hvad den enkelte får ud af sin læsning.

Læsestrategier
- er teknikker for afkodning vi anvender i tilegnelsen af det stof vi læser.

Læseforståelse
- er den proces hvor læseren ”henter og konstruerer mening i en tekst” (Gode læsestrategier på mellemtrinnet). Grundlaget for overhovedet at kunne forstå en tekst må selv sagt være at man kan afkode sproget, dvs. genkende ordene for at kunne sætte dem i meningsgivende relation. Afkodningsfærdighed er forholdsvist væsentligt, da forståelsen afhænger af, hvor tilstrækkeligt mange ord eleven kan afkode til at danne en meningsgivende sammenhæng.

Formål med læsning
Ikke alle tekster læses ens. Der er stor forskel på om vi orienterer os i en indkøbsseddel, skimmer nyheder i avisen, fordyber os i en god roman eller modtager en sms fra en veninde. Læseforståelsesstrategien afhænger af formålet med læsningen.

Læsemåder
- er selv sagt den måde vi læser en tekst på. Læsemåderne er et udtryk for vores individuelle baggrundsviden og genrekendskab. Det er afgørende for kagens tørhed at vi kan læse og afkode kageopskriften, det er afgørende for mødetiden at vi har kunnet orientere os i bustiderne og ikke mindst at vi forstår at fiktion er fiktion og ikke en nyhedsartikel der repræsenterer en udlægning af virkeligheden…

Læseteknikker
- er de varierende metoder vi kan benytte os af når vi læser. Den rigtige teknik lærer eleverne at læse bedre, orientere sig hurtigere og at huske mere. Kendte læseteknikker inkluderer: skimning, punktlæsning, nærlæsning og fragmentlæsning.

Ingen kommentarer: