søndag den 14. april 2013

Kompetencebegrebet

Når vi vurderer, hvor kvalificerede vi hver især er, danner vi vores indtryk ud fra:
  • Den viden og de erfaringer vi har gjort os. Det vi har læst, lært og forstået.
  • De færdigheder vi besidder, dvs. det vi kan gøre og udføre med hænderne og kroppen.
  • De kompetencer vi har, dvs. den måde vi anvender vor viden og vore færdigheder på.


Vi bliver dygtigere, når viden, færdigheder og kompetencer spiller sammen.
Som undervisere bevæger vi os fra viden om teori (færdighed) til at kunne undervise dynamisk og med differentiering (kompetence).

Det er en færdighed at kunne stave.
Det er en kompetence at kunne formulere en ansøgning som skaffer en et job.

"Kompetence er evnen og beredskabet til gennem handling at møde en udfordring" (Stefan Hermann)



En væsentlig udfordring for mig som lærer bliver at udfordre mine elever og få deres læring til at give mening - at give min undervisning dybde, så det ikke kun handler om færdigheder, men om kompetence-udvikling...



1 kommentar:

Gitte sagde ...

God model, den cirkel der!
Og du får det til at lyde enkelt, det er en god start. I praksis kan det være lidt svært, men igen: man skal tænke ud af boksen!