fredag den 1. marts 2013

Afprøvning af strategien "Visuelle holdepunkter"



Afprøvning af læsestrategi visuelle holdepunkter.
(Jeanne, Anita, Mathilde, Maja)
Tegnelæser HC Andersens ”Det døende barn”.
Refleksion:
tidskrævende, ”mine engle ligner sommerfugle”,” det er irriterende”, fjerner fokus fra teksten.
Det ville ikke fungere at tegne faglitteratur…
Fungerer med fiktion, beskrivende tekster, figurativ lyrik.
Læsestrategi der passer til børn, ikke voxne, for børn tegner meget og er vant til et visuelt flow.                 
Snak om Jeannes elever der arbejder med ler når de har læst. Men det er mere som aktivitet – ikke en egentlig læsestrategi.
Vi tegner alle til hver verselinje, i hver strofe! Det tror vi ikke børn ville gøre – de ville tegne mere overordnede holdepunkter.
Vi bruger altså vores repetitionsstrategi med overstregning af nøgleord som udgangspunkt for vores visuelle øvelse. Det var jo ikke meningen.
Men det var sjovt at prøve.

1 kommentar:

Gitte sagde ...

Det er nok rigtigt at børn heller ikke ville trives ved at tegne til hvert vers. I virkeligheden er det vel også mere interessant at bruge det visuelle udtræk som en slags evaluering af hvad læserene forstår og ikke mindst hvad læserene finder interessant!