Afprøvning af læsestrategi visuelle holdepunkter.
(Jeanne, Anita, Mathilde, Maja)
Tegnelæser HC Andersens ”Det døende barn”.
Refleksion:
tidskrævende, ”mine engle ligner sommerfugle”,” det er irriterende”, fjerner fokus fra teksten.
tidskrævende, ”mine engle ligner sommerfugle”,” det er irriterende”, fjerner fokus fra teksten.
Det ville ikke fungere at tegne
faglitteratur…
Fungerer med fiktion, beskrivende
tekster, figurativ lyrik.
Læsestrategi
der passer til børn, ikke voxne, for børn tegner meget og er vant til et
visuelt flow.
Snak
om Jeannes elever der arbejder med ler når de har læst. Men det er mere som aktivitet
– ikke en egentlig læsestrategi.
Vi tegner alle til hver
verselinje, i hver strofe! Det tror vi ikke børn ville gøre – de ville tegne
mere overordnede holdepunkter.
Vi bruger altså vores repetitionsstrategi
med overstregning af
nøgleord som udgangspunkt for vores visuelle øvelse. Det var jo ikke
meningen.
Men det var sjovt at prøve.
1 kommentar:
Det er nok rigtigt at børn heller ikke ville trives ved at tegne til hvert vers. I virkeligheden er det vel også mere interessant at bruge det visuelle udtræk som en slags evaluering af hvad læserene forstår og ikke mindst hvad læserene finder interessant!
Send en kommentar