søndag den 14. april 2013

SMTTE-lige overvejelser og Fandango


Good old SMTTE. Umuligt at omtale uden at lyde beruset, men det er en god model.
  • Sammenhæng
  • Mål
  • Tegn
  • Tiltag
  • Evaluering
Jeg synes det var spændende at gå så konkret til værks med undervisningsforberedelsen. Det er en stærk struktur at binde sine overvejelser til. En åbenlys fordel for mig er den disposition eller huskeseddel, den udgør.
"Du skal lige huske at der skal være et mål med din undervisning..."
" Hvilken sammenhæng er det nu du forbereder dig ind i?"
"Okay, hvordan har du tænkt dig at kontrollere at eleverne arbejder med stoffet?"
"Godt så, hvad skal de så lave?"
"Og nåede I det så - for hvis ikke, så er det forfra om om igen med SMTTE!"



Vurdering af undervisningsmateriale

Fandango - mellemtrin

I min gruppe arbejdede vi med det undervisningsmateriale der hedder Fandango 5. Det er 3. oplag og det udkom 2009 på Gyldendal. Det foreligger digitalt, så man kan læse materialet fra sin PC OG i en tabletversion! Så bliver det ikke meget mere differentieret!
Materialet byder på tekster af virkeligt gode forfattere, Bjarne Reuter, Henrik Nordbrandt, Kenneth Bøgh Andersen, Ida Jessen og Louis Jensen, for bare at nævne nogle stykker. Jeg kan godt lide titlen på materialet: Fandango er en folkedans med flamenco-træk, med guitarspil, klap, kastagnetter og karakteristisk dans med tramp og flagrende kjole som kendes fra lande som Spanien og Portugal.

Eks. på Fandango 

På dansk siger vi som bekendt "Spille fandango" når man opfører sig vildt og uterligt! Der er noget sjovt og lidt forbudt over at spille fandango. Det synes jeg er en god titel til et danskmateriale.
Det ligger godt i munden, der er noget at snakke om fra en begyndelse og det appellerer til fantasien.

 Materialet er meget kulørt. Der er brugt en rig variation af fonte og der er store varierede illustrationer til hver tekst. Jeg synes papiret er lidt til den tynde, tarvelige side, men det er muligvis en smagssag. En lille smule overvældende sat sammen rent grafisk - der er meget på hver side og øjet ledes ikke naturligt fra det ene til det andet. Man efterlades en anelse stakåndet, synes jeg. Efter hver tekst er der en kulørt boks med opgavespørgsmål. Det har både fordele og ulemper ift. den dagsorden man måske har som underviser. På den ene side ligger det lige til højrebenet at give sig i kast med det grydeklare forløb Fandango lægger op til, på den anden side lægger det ikke så meget op til at man selv inspireres til at gå egne veje med sin undervisning.

SMTTE prezi over undervisningsforløb

Vi skruede et forløb sammen, som det ses i ovenstående prezi, der havde fokus på historie og fortælling og deres kompositoriske greb. I den forbindelse ville eleverne skulle benytte læseforståelsesstrategier for at kunne genkende teksttyper såsom resumé, genfortælling og kommentar.

Jeg ville gerne prøve at arbejde med Fandango i en rigtig klasse. Noget af det sværeste er at vurdere hvor lang tid de enkelte dele tager, synes jeg. Måske har vi været vel optimistiske mht. at tro hvor meget vi ville kunne nå igennem på forholdsvist kort tid. Man kan måske også sige at vi blev grådige, fordi vi fik lyst til at læse flere tekster end materialet lagde op til. Vi ville have et tema og vi ville se film, men vi droppede det meste og holdt os til Fandango. På den måde endte vi faktisk med at vælge en meget konservativ tilgang til materialet. Jeg synes som sagt materialet lægger op til det, men det er muligt det siger mere om mig som underviser end det gør om materialet.

1 kommentar:

Gitte sagde ...

Spændende tanker om SMTTE, jeg kan godt se pointen . den er god som huskeseddel!
Jeg synes din præsentation af Fandango er god, enkelt og præcis. Jeg er også enig med dig i at det er lidt irriterende at så mange materialer lægger an til én måde at bruge dem på. Det kan være let, men bliver også let en hovedpude hvor man som lærer ikke tænker sig nok om selv.
Desværre kan jeg ikke se jeres prezi, den vil ikke rigtig gå i gang. Jeg må prøve igen senere...