Det er svært at diskutere noget man opfatter som en selvfølge.
Hvorfor skal børn læse fiktion? Bare fordi. Det skal de da! Hvorfor skulle de ikke det? Det er jo sjovt, spændende, udfordrende, underholdende, udviklende, trygt, gribende og tankevækkende.
Fiktion er et rum af opdigtet verden at dyppe tæerne i uden for alvor at blive våd. Det er en mulighed for at leve sig ind i andres tanker og følelser og samtidigt være helt tryg mens man bliver viklet ind i det fiktive univers. Det gøder fantasien og dermed læselysten. Ordet læse stammer fra det latinske legere, som betyder at samle. Hvis eleverne har lyst til at læse, har de lyst til at samle; - bogstaver som bliver til lyde, som bliver til ord, som bliver til sætninger, som bliver til mening - mening der åbner for refleksion og spørgsmål eller svar, mulige afsæt for at tage stilling til andres og ens eget liv. Det udvikler sproget at læse fiktion og klæder eleverne på til at kunne færdes i og reflektere over vores omgivende samfunds udfordringer og problemstillinger. Læsning af fiktion giver eleverne mulighed for at forme deres livsstil og identitet.
Eleverne skal blive dygtige til at læse litteratur. Det er de ikke helt af sig selv. Det er lærernes opgave at give dem de rette forudsætninger for at lære at læse. Det handler ikke kun om motivation, lysten til at læse, men også om at kunne forstå fiktion. Det stiller store krav til lærernes fagdidaktiske kompetence og til valget af litteratur - god fiktion! Det er væsentligt at eleverne både læser moderne fiktion der har en aktuel relevans for dem, og at de læser ældre litteratur som sætter deres liv og selvforståelse i perspektiv.
Hvorfor fylder
fiktion så meget i den danske folkeskole?
Fordi dansk er et dannelsesfag. Eleverne skal have mulighed for at udvikle sig fagligt såvel som personligt. De skal dannes.
Fiktion giver:
- flere muligheder for eleverne. De præsenteres for forskellige værdier og moral.
- mulighed for individuel stillingtagen.
- større kompleksitet giver
mulighed for mere individuel værdisætning.
- tryg udvikling: udgangspunktet er et stykke
fiktion – ikke virkelighed. Hvis det bliver for meget, lader vi være med at læse mere lige nu!
- forståelse for os selv og den verden vi lever i.
Ved at forholde os refleksivt til fiktion, lærer vi at forholde os refleksivt til vore egne liv.
Eleverne skal præsenteres for noget de ikke vidste de havde brug
for. Derfor er lærerens valg af litteratur er af stor betydning.
2 kommentarer:
Hvor er det flot skrevet :-)) Bravo
Tak, Dorthe. Godt du kunne bruge det til noget!
Send en kommentar